keskiviikko 13. tammikuuta 2016

Koulun arvot ja visio

Pohdimme koulumme arvojen ja vision näkymistä käytännössä porukalla, mutta koska tämä blogi on henkilökohtainen oppimispäiväkirjani ja ehkä eräänlainen portfoliokin, kirjoitan tässä henkilökohtaisia näkemyksiäni asiasta. Pohdin myös, miten koulun arvot ja visio näkyvät omassa työssäni äidinkielen ja kirjallisuuden opettajana. 



Koulumme arvot ovat rehellisyys, vastuullisuus ja luottamus. Ylläoleva kuva on yksi pieni mutta kuvaava esimerkki arvojemme näkymisestä käytännössä. Kuva on koulumme Instagram-tililtä, joka on täysin oppilaiden hallinnassa. Heillä on salasanat tilille ja he hoitavat sitä itsenäisesti ilman minkäänlaista ennakkosensuuria/-tarkastusta. Tavoitteena on, että tilistä tulee Suomen paras ja suosituin koulutili. Olemme myös miettineet, miten ylläpitoon osallistuvat oppilaat voisivat oikeasti myös opiskella somen työkäyttöä ja esim. markkinointia. Tai miten voisimme valjastaa tilin myös oppimistarkoituksiin. Me luotamme oppilaisiin ja he ilahduttavalla tavalla osoittautuvat kerta toisensa jälkeen luottamuksen arvoisiksi. He toimivat rehellisesti ja vastuullisesti. BTW myös koulun virallinen logo, joka ylläolevassa kuvassakin näkyy, on oppilaiden käsialaa. Sitä vielä mietimme, mikä on oppilaiden "maailmanympärysmatka", mikäli he pääsevät tavoitteeseensa. Hyviä ideoita otetaan vastaan.

Myös koulumme FB-sivut ovat täysin avoimet, eli sinne voi kuka tahansa postata. Emme ole pitäneet oppilaille mitään saarnoja siitä, mitä kaikkea sinne ei missään tapauksessa saa postata, tai uhkailleet kauheilla seurauksilla, jos ongelmia ilmenee. Pitäisi varmaan koputtaa puuta, mutta ongelmia ei ole ilmennyt. Se saattaa johtua mm. siitä, että emme ole tilanneet ongelmia maalailemalla piruja seinille, vaan luottaneet lähtökohtaisesti oppilaisiin vankasti.

Visiomme on, että olemme osallistava, innostava ja vastuullisuuteen kasvattava koulu. Oppilaiden osallisuus näkyy monin perinteisin tavoin mm. vilkkaana oppilaskunta-, tukioppilas- ja verso-toimintana, parlamenttikerhona etc. Mutta osallistavuus ja innostavuus ja vastuullisuuteen kasvattaminen näkyy myös monissa opetusärjestelyissä. Esimerkiksi yksilöllisen oppimisen kokeilut tähtäävät juuri näihin asioihin. Ja kuten olen jo aiemminkin kertonut, niistä voi lukea lisää esimerkiksi täältä. #MOI-hankkeen tehtävät ovat olleet hyvin avoimia ja oppilaat ovat joutuneet/päässeet tekemään todella itse. Esimerkiksi Oma oppimistila -tehtävässä tehtävänä oli suunnitella kouluun sellainen oppimistila, jossa oppilaat oppisivat hyvin. Parhaat suunnitelmat myös toteutetaan ja oppilaat keksivätkin todella hienoja ideoita!


Tunneillani saa usein tehdä mitä haluaa. Ainoa vaatimus on, että toimien pitää jotenkin liittyä opetussuunnitelmaan. Keksimisen helpottamiseksi seinillä on usein listoja ja tiivistelmiä opsista ja erilaisista mahdollisuuksista. Yritän siis jatkuvasti antaa oppilaille innostua edes jostain, enkä oleta, että kaikki oppilaat innostuvat samoista asioista. Tunneille ovat kuitenkin yhtä tervetulleita kaikki, myös vähemmän innostuneet.

Kyttään ja kontrolloin hyvin vähän oppilaiden tekemisiä. Kerrankin kun meillä oli meneillään kielijakso, jonka aikana hankittiin yleissivistystä ja tehtiin vihkotehtäviä suomen kielihistoriaan ja alueelliseen ja sosiaaliseen variaatioon liittyvistä asioista, yksi oppilas kysyi epäuskoisena, ettenkö todella aio tarkistaa, että he ovat tehneet kaikki tehtävät. Sanoin, että "Ei, en aio". Siihen hän totesi, että "Voi ei! Ihan liikaa luottamusta. Nyt mun on pakko tehdä nämä kaikki." Kyttäämisen sijaan pyrin kuitenkin olemaan kiinnostunut siitä, mitä oppilaat tekevät ja ajattelevat ja kiinnittämään huomiota ongelmien sijaan pikemminkin kaikkiin pieniinkin edistysaskeleisiin. Luottamus, kiinnostus ja avun tarjoaminen toimii kokemukseni mukaan huomattavan paljon paremmin kuin "kuri" ja kontrolli. Ja mielestäni on niin, että jotta oppilaat oppisivat kantamaan vastuuta tekemisistään, heidän pitää saada harjoitella vastuun kantamista turvallisissa olosuhteissa. Oppilaille pitää sallia se, etteivät he vielä osaa kaikkea. He vasta harjoittelevat. On minulla kyllä yksi tiukka rajakin, josta en jousta milliäkään: kaikenlainen kiusaaminen on ehdottoman kiellettyä!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti